Crisiscommunicatie

Naar de downloadpagina
van de Checklist Crisiscommunicatie

‘Best wel aardig’ is niet goed genoeg bij crises

Gesloten wegens crisis

Crisiscommunicatie: ‘Be prepared’.
Het staat in de boeken en je leert het op school: want een crisis overvalt je!
Als communicatieprofessional weet je dat. Ik ook, toen ik nog in loondienst werkte. En toch zat mijn ‘be prepared’ vooral in mijn hoofd. Volledig in lijn met het crisisbewustzijn van de rest van de organisatie. Geen plan met scenario’s, risico-inventarisaties, verantwoordelijkheden, crisisteams, taakverdelingen, checklists en meer.

Het lukt wel....

Het lukt wel

Gelukkig hebben we dat in mijn tijd nooit écht nodig gehad. En dan nog: wat communicatie betreft, zou ik er ‘best wel aardig’ uitgekomen zijn. Dat geldt ook voor veel van mijn collega’s, officemanagers en marketeers nu. Zeker degenen die werken in kleinere organisaties, met korte lijnen, een pragmatische cultuur en binnen een hands-on mentaliteit.

Geen vertraging

crisiscommunicatie: tijd winnen

Alleen is ‘best wel aardig’ niet goed genoeg als het gaat om veiligheid. Of als het draait om het verminderen van onzekerheid, het voorkomen van geruchtencircuits en het verhogen van geloofwaardigheid: over bewaking van je reputatie. Ook zonder zwaar crisisplan van de organisatie, mag je je verantwoordelijk voelen voor de kwaliteit van crisiscommunicatie. En omdat snelheid van handelen het essentiële verschil is tussen crisiscommunicatie en ‘gewone’ communicatie, wil je geen vertraging. Zeker niet door gedoe, georganiseer, gezoek, onduidelijkheid en discussie over zaken die je ook eerder had kunnen regelen.

Be prepared!

Daarom gebruik ik een checklist voor crisiscommunicatie bij trainingen en in adviessituaties. Een eenvoudige screening van de zaken die jij nodig hebt of kunt hebben om snel de communicatiefunctie te activeren als zich een crisis voordoet.
De lijst is gemaakt ter voorbereiding op verschillende soorten crises en is dus geen handleiding hoe je moet handelen tijdens een crisis. Daarover heb ik het binnenkort.

Download de Checklist Crisiscommunicatie gratis.

Utrecht, 3 maart 2020

Arnie Mensink,
Communicatieadviseur, -trainer en -docent


Foto’s: 1. Craig Whitehead; 2. Jeshoots.com; 3. Aron Visuals via unsplash.com.

Geplaatst in Communicatie Vakinhoudelijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *