Een powerplan voor communicatie…
De InCompany training Communicatieplan:
* Vier dagdelen/twee dagen
* Van 09.30 tot 16.30 uur
* Voorbereiding: ca. 4 uur
* Inclusief studiemateriaal
* Het CI-certificaat
De training
Je hebt al enig voorwerk gedaan! Op basis daarvan verken je het format. Met steun van de trainer en een aantal praktische oefeningen zoek en spar je. Je weegt af en je kiest. Daarbij kom je niet weg met clichés, vaagheid of zweverigheid. Je leert transparant, compact en concreet te plannen: de kenmerken van jouw Powerplan voor Communicatie. Klaar om te presenteren.
Wat het oplevert
Je beschikt over het format van een krachtig, kort en overzichtelijk operationeel communicatieplan. Je kunt dit inhoudelijk consistent invullen. En dat doe je zó, dat de relevantie van je plan duidelijk is. Opdrachtgevers, interne stakeholders, collega’s en andere belanghebbenden doorzien in twee oogwenken je intenties, je acties en de toegevoegde waarde die je beoogt.
Voor wie
De training Powerplan voor communicatie helpt je bij het schrijven van een gedegen communicatieplan. Perfect voor mensen die (deels) verantwoordelijk zijn voor de inrichting van communicatie van een project, evenement, organisatie, product of dienst.
Je hoeft geen communicatiespecialist te zijn. Wél heb je enig gevoel voor het vak. En je hebt al wel ervaring met het gebruik en inzet van online en offline communicatiemiddelen. Ook voor specialisten die in hun werk teveel gestuurd worden door de waan van de dag is deze training een uitkomst.
Programma training Communicatieplan
Tijdens eerste sessie krijg je een introductie van het Powerplan. En op basis van je voorbereiding stel je een strategisch kader vast in een paar zinnen! Dat is het fundament van je plan. Geen luchtfietserij, maar beton onder je voeten.
Dan duiken we in de inhoud van het communicatieplan. Hier en daar gesteund door theorie en modellen: niet om ze te leren, maar om ze te gebruiken bij de keuzes die je maakt.
Aan het einde van de middag bepalen we het huiswerk voor de volgende sessie(s): helder maken wat je nu eigenlijk aan wie te wilt vertellen en wat je van wie wilt weten.
De tweede sessie wordt je steeds concreter. Via opdrachten, oefeningen en onderzoek ontwikkel je een aanpak. Zo maak je helder is wat je gaat doen, hoe je dat gaat doen en wie je daarbij nodig hebt. Je maakt keuzes voor je aanpak en onderbouwt ze. Bovendien, en dat maakt deel uit van je huiswerk, beoordeel je de huidige inzet van communicatiemiddelen van je organisatie.
Bij de afronding schets je een infrastructuur voor communicatie die past bij het communicatieprobleem dat je wilt oplossen. Inclusief een planning. Niet om blind te volgen, maar om een voorgenomen koers te schetsen. Een koers die je aanpast als de omstandigheden dat vragen. Ingewikkeld? Integendeel.
En wat heb je dan? Een plan van maximaal 4 A4-tjes dat in een minuut uit legt aan een collega of manager. En dat ze nog snappen ook.
Vraag informatie aan over de InCompanytraining ‘Communicatieplan’.
Foto’s: 1. Matt Duncan; 2. Jamie Templeton; 3. Leio McLaren via unsplash.com


